Libya: News and Views      LibyaNet.Com      Libyan music       Libya: Our Home
Sawt al-Amal
Saturday, 10 December, 2005


تعليق حول رد الحكومة الأمريكية بخصوص التشويش على إذاعة صوت الأمل

في معرض رد السيد آدم إيرلي المتحدث الرسمي للحكومة الأمريكية على السؤالين المطروحين على الإدارة الأمريكية بخصوص، زيارة السيد ولش مساعد وزير الخارجية الأمريكية إلى ليبيا، ومدى التطور الذي تم في مجال تطبيع العلاقات الليبية الأمريكية في محاولة إعادة العلاقات الدبلوماسية بين البلدين وعمليات التشويش التي قام بها نظام القذافي.

حيث أجاب المتحدث الرسمي بأن هناك اتصالات مستمرة بين البلدين مع وجود بعض الموضوعات والقضايا العالقة التي مازالت قيد التشاور والبحث بين الدولتين.

وفي سياق السؤال الثاني الذي طرح بخصوص عمليات التشويش التي قام بها نظام القذافي على الأقمار الصناعية التابعة لشركة ( لورال سكاي نت ) بما فيها تلك المتعلقة بالشؤون العسكرية والأمنية، وبعض القنوات الرياضية، والبي بي سي البريطانية، والسي إن إن الأمريكية، والقناة الخامسة البريطانية، فضلا عن إذاعة صوت الأمل. أجاب المتحدث الرسمي بأن الإدارة الأمريكية تلقت معلومات من الشركة المذكورة ( سكاي نت ) تؤكد بأنها قد تعرضت إلى تشويش مباشر لا يمكن تفسيره، وثبت لها بأن هذا التشويش صادر من الأراضي الليبية، وأن الحكومة الأمريكية بدورها قد أبلغت السلطات الليبية بهذا الموضوع لتحديد مصدر هذا التشويش، والعمل على حل هذه الإشكالية، وأن الإدارة الأمريكية مستمرة في التحري والتقصي حول هذا الموضوع.

وتود شركة Advanced TV & Satellite المالكة لإذاعة صوت الأمل أن تؤكد على ما يلي :

أولا : أننا متمسكون بحقنا في حرية الرأي والتعبير عبر استخدام الأقمار الصناعية، وكافة وسائل الاتصال الدولية، في ظل القوانين والمعايير الدولية، وما تنص عليه التشريعات والإجراءات التابعة لهيئة الأمم المتحدة.

ثانيا : أنه لم يعد مقبولا في القرن الواحد والعشرين أن تفرض الأنظمة الدكتاتورية أجندتها، وممارستها اللاقانونية، واللاشرعية، في القرصنة والتشويش على الغير بحجج واهية وكاذبة، بعد أن ضيقت على حرية الرأي والتعبير، وخنقت النشاط الإعلامي في بلدانها.

ثالثا : إن شركتنا سوف تواصل عملها الإعلامي عبر كافة الوسائل القانونية، للحصول على حقوقها الشرعية مهما كلف ذلك من تضحيات وجهد ووقت ومال.

إذاعة صوت الأمل
شركة Advanced TV & Satellite Ltd
لندن
12 ديسمبر 2005


ملحق
نص تصريح وزارة الخارجية الأمريكية

State Department Briefing, December 8
State Department deputy spokesman Adam Ereli briefed the press December 8.
Libya
Following is the transcript of the State Department briefing:
(begin transcript)
U.S. Department of State
Daily Press Briefing Index
Thursday, December 8, 2005
1:20 p.m. EST
Briefer: Adam Ereli, Deputy Spokesman
DEPARTMENT
-- Third Additional Protocol to Geneva Convention on New Symbol
-- Visit of Assistant Secretary Welch to Near East
IRAQ
-- Alleged Execution of U.S. hostage
-- Attack Near Kirkuk/Death of American Contractor
-- Extension of Japanese Military Deployment
IRAN
-- Iranian President's Remarks on Israel/Iranian Record of Anti-Semitic Actions and Statements
CROATIA
-- Arrest of Ante Gotovina/Role of Croatian Government in Arrest/Significance of Arrest
ASEAN
-- Exclusion of United States from ASEAN Summit/Relations with ASEAN
CHINA
-- U.S.-China Relationship/Statement and Briefing by Deputy Secretary Zoellick
LIBYA
-- Purpose of Visit by Assistant Secretary Welch
-- Satellite Jamming from Libya
QUESTION: Sorry. I just want to go back to Libya.
MR. ERELI: Please. Go ahead.
QUESTION: What is the goal in Libya and are you any closer to normalizing full relations?
MR. ERELI: The purpose of the visit to Libya is to continue to work with the Government of Libya on developing the bilateral relationship. Obviously, we've made significant and -- we've seen significant advances over the last couple of years. There remain a number of issues that we need to engage with them on. This is -- I think you'll note that we have now regular and sustained contacts with the Government of Libya for the purpose of moving the relationship forward and his visit comes in that context. QUESTION: Can I follow up on that?
MR. ERELI: Sure.
QUESTION: Can you talk about a recent jamming of frequencies that -- radio frequencies and satellite frequencies that seems to be coming from the Libyans and do you think that these actions would hamper your desire to or the swiftness with which you normalize relations?
MR. ERELI: Yeah, I don't know if I'd make that linkage. It's been reported to us by Loral Space and Communications that it has encountered unexplained interference on one of its satellites and that that interference was traced to Libyan territory. We've asked the Government of Libya to identify the source of the interference and resolve the problem, and we'll be continuing to investigate it.


Libya: News and Views      LibyaNet.Com      Libyan music       Libya: Our Home